El canvi per costum
Hi ha fets i
situacions quotidianes que les pots experimentar com si fossin la primera
vegada si et canvien l’entorn en el que les vius. Això és el que em va passar
no fa gaire durant les vacances. No vaig tenir temps abans del viatge d’anar a
tallar-me el cabell a la barberia habitual, i em vaig trobar en un poble
desconegut preguntant a la gent i buscant pels carrers aquells cilindres blancs
amb línies blaves i vermelles girant sobre si mateixos, símbol universal dels
barbers. Encara em pregunto que tenen a veure aquestes columnetes rotatòries amb
la professió de tallar cabells. Vaig trobar finalment la barberia, i un cop
dins, em vaig adonar d’un altre fet que també passa a tot arreu: si el perruquer
està ocupat tallant cabells a un altre client, no et fa ni cas, gairebé ni et
dirigeix la paraula i t’envia a la zona
plena de revistes que serveix per a fer l’espera una mica menys pesada.
Va ser fullejant
una d’aquelles revistes de barberia on vaig llegir un article mig científic que
explicava quelcom interessant: no només fem servir cinc sentits per percebre el
món. En realitat percebem el món amb vuit o nou. Uff... vaig pensar, sempre
pensant que el que havia après a l’escola, la vista, oïda, gust, olfacte i
tacte era quelcom universal, i ara resulta que surten sentits per tot arreu,
alguns amb noms una mica recargolats: l’equilibriocepció o el sentit de
l’equilibri, la termocepció o la percepció del fred i de la calor, la
nocicepció o sentit del dolor i la propiocepció o la noció del propi cos i de
les parts que el composen.
Això em va fer pensar
en tot el què he après a l’escola i que ara ja no és vàlid o ha quedat obsolet.
Per exemple, les partícules elementals dels àtoms ja no són electrons, protons
i neutrons. Ara se sap que els protons i els neutrons estan formats per
d’altres més petites, i que a part d’aquestes n’hi ha moltes més que es van
descobrint als acceleradors de partícules.
I no només els
coneixements queden obsolets, els procediments també. Abans als nens ens mesuraven
el coeficient intel·lectual amb un test basat en la intel·ligència lògica i
verbal. Uns psicòlegs et feien omplir un examen, i com a resultat et donaven un
numeret. En funció d’aquest coeficient eres superdotat, normalet o una mica
curt. Ara el resultat del test diu poca cosa, ja que no considera les
habilitats emocionals i socials.
Si els
coneixements explicats i els mètodes utilitzats a l’escola canvien és perquè anem aprenent coses noves i el que es feia abans
queda desfasat. Ara a les aules es fan servir
ordinadors per donar classe. Crec que és una eina més eficaç que la
pissarra, el guix i l’esborrador.
Potser podem pensar
que hi ha molts canvis entre el que se sap ara i el que s’ensenyava abans, però
segur que no té res a veure amb el que va viure la generació de pares que van
aprendre dels fills que l’home no és més que l’evolució d’un tipus de mico.
Ells van aprendre que un ésser tot poderós ens va engendrar a partir d’un
motllo de fang o d’una costella. Cosa que, per cert, van assimilar a base de
cops de regla als dits que repartia religiosament un home amb sotana.
Em pregunto què
diran els llibres de text (o el que es faci servir) d’aquí a vint anys. Desconeixem
què passarà d’aquí a un temps, però hi ha un canvi respecte el que jo vaig estudiar
que si m’agradaria veure. Jo vaig aprendre que personatges de la història com
Cristòfol Colom, el Cid, o Roger de Flor, van ser herois i grans conqueridors
que van donar terres i glòria a regnes del passat. Ara se’ls recorda amb
estàtues i posant el seu nom a carrers de les ciutats on vivim. Potser no se’ls
hauria de celebrar tant quan el que van fer va ser a base de morts, espolis i
aniquilació de cultures i idiomes en el nom d’una bandera o religió.
Evidentment, no
sabem que ens oferirà el futur. Els telèfons i els ordinadors evolucionaran
segur, com també ho farà el que s’ensenya a l’escola i les maneres en que es fa,
i no només a l’escola, a tot arreu veurem canvis. Ens podran agradar més o
menys, podem creure que ens beneficia o
ens perjudica i ens podrem resistir o ràpidament veurem la seva utilitat. Tanmateix
són inevitables, i faríem bé d’acceptar-los com a element de la nostra
existència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada