divendres, 8 de febrer del 2008

Torre solar

Aquest sistema de generació d'energia, completament renovable, m'ha sorprès per la seva simplicitat.
Tothom ha sentit a parlar de "l'efecte xemeneia", i més jo que em dedico a desenvolupar aparells que utilitzen calor per a funcionar. L'efecte consisteix que l'aire calent és menys dens que l'aire fred i tendeix a enlairar-se. Les xemeneies de casa "tiren" gràcies a aquest efecte. El fum de la llar de foc puja per la xemeneia cap a fora de la casa, no cau i ens fuma l'interior.
Basat en aquest efecte es va dissenyar ja fa més de 100 anys la primera torre solar.
Les actuals consisteixen en una xemeneia de centenars de metres d'alt i una desena de metres de diametre. A la base un quants m2 d'hibernacle per a escalfar l'aire i a dalt de la xemeneia un generador per transformar l'energia del vent en electricitat.

El concepte, molt i molt simple; l'eficiència però no gaire bona. Per substituir una central tèrmica de carbó caldria cubrir una superficie com Formentera, i tampoc és plan! Això sí, potser fora una alternativa en deserts.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Sempre m'han fet gràcia les comparacions de tamany tipus "una superficie com Formentera" o la clàssica "del tamany de 200 camps de futbol", sobretot quan no van acompanyades de cap dada concreta, que jo personalment em quedo igual... per la resta molt interessant; com a mínim aquest sistema es pot muntar a la llar de foc de casa i aprofitar una mica l'energia perduda.

Toni ha dit...

Ramon, perdona, t'ho passo a diferents sistemes d'unitats:
-en sistema internacional, --una superficie de 81,3 km2--
-en unitats de camp de futbol (aquesta t'agradarà) --del tamany de 10840 camps de futbol--

Toni ha dit...

Ramon, si que tens raó que en qüestió de superficies som, bé almenys jo, molt anumèrics. Si en 1-dimensió, tinc molt clar la diferència entre 80 i 1200 km, en superficies no. Em diuen 80 km2 o 1350 km2 i no tinc una visió clara del que és. Potser per això posen comparacions en camps de futbol o illes de formentera.