dimarts, 30 de desembre del 2008

The tipping point

Els dies de nadal i el fabulós temps que hem tingut són l'excusa ideal per hibernar (quasi obligats) i llegir una mica. Jo he aprofitat per llegir "The tipping point - how little things can make a big difference-" de Malcolm Gladwell. El llibre està escrit en un anglès planer. No abusa de frases fetes o de metàfores, el que el fa molt fàcil de seguir amb molt poca ajuda del diccionari. La versió traduïda -no del tot ben encertada- es diu "la frontera del éxito".
L'autor creu que els mecanismes de funcionament de les epidèmies infeccioses i socials son els mateixos. Per exemple, com es comporta i s'encomana la grip en un grup de persones, i com els adolescents comencen a fumar poden tenir moltes similituds. El punt en el qual una enfermetat passa a estar fora de control, i s'encomana molt més ràpid que la gent es cura es conegut com el tipping point. Fent l'analogia a epidèmies socials, es el punt en el qual - i moltes vegades no sabem com- una marca de sabates comença a vendre's molt, o un programa de la tele passa de no tenir audiència a que tothom se'l miri, o a que l'índex de criminalitat d'una ciutat es redueixi substancialment.
En el llibre explica que la clau de l'arribada al "tipping point" d'una epidèmia social radica en tres factors: la importancia d'uns pocs, el factor de que enganxi el que t'estant explicant, i el poder de l'entorn en le qual es dona l'epidèmia.
1. La importancia d'uns pocs: Hi ha certes persones que tenen molta influència "social". En distingeix de tres tipus: els conectors, o persones que coneixen molta gent i tot i que les seves relacions amb tots no son gaire profundes, si que s'encarreguen de transmetre informació o posar gent en contacte, els experts, o gent que sap molt d'un tema, i que la gent se'ls escolta o busca consell en ells sobre coses determinades. La seva opinínió pot iniciar una epidèmia. I els "venedors" o persones amb capacitat de convencer la gent de qualsevol cosa.
2. El missatge ha "d'enganxar"- o s'ha de quedar. (the sticking factor - No sabia com traduir-ho). El missatge per transmetre'l ha de ser facilment assimilable per la gent no experta.
3. el poder de l'entorn: El comportament humà és molt sensible a l'entorn en el qual ens trobem. "La llei de les finestres trencades" diu que si passes al costat d'una fàbrica vella amb una finestra trencada aquesta ens "crida" i al cap de pocs temps hi haurà moltes de trencades. Aquella gent que trencaria finestres, quan en veu una de trencada es veu amb l'autoritat de tirar-li una pedra a la del costat, creixent així l'epidèmia. Seguint aquesta llei, a Nova York van aconseguir disminuir l'índex de criminalitat al metro, esborrant els graffitis i pintant tots els tren de nou.
Després d'explicar els tres factors, l'autor exposa diferents casos pràctics i exemples de com identificar-los i manipular-los. Casos com el suicidi, o el tabac en adolescents, o l'èxit d'algunes estratègies comercials o empresarials són explicades amb la manipulació (inconscient o conscient) d'algun d'aquests tres factors.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Doncs ben aprofitat el temps d'hivernació.